آیا دهان سگ شما بوی بد(بوی ماهی) می دهد؟
آیا تا به حال متوجه شده اید که سگ شما بوی بد دهان دارد؟
بوی دهان سگ ها به ندرت خوشایند است اما در بعضی موارد خیلی بد است. برخی از صاحبان سگ ها با این شکایت مراجعه می کنند که دهان سگشان بوی ماهی می دهد. بوی بد دهان می تواند به دلایل مختلف و در همه نژادها وجود داشته باشد. اصطلاح پزشکی برای بوی بد دهان در سگ ها "هالیتوزیس" نام دارد. بوی بد دهان می تواند علل مختلفی از جمله:رژیم غذایی،خوردن غذاهای مختلف یا زباله،بیماری های دهان و دندان،بیماری های تنفسی،عفونت ها و یا مشکلات متابولیکی مثل دیابت داشته باشد.

چرا دهان سگ من بوی بد می دهد؟
دلایل متعددی برای بوی بد دهان در سگ ها وجود دارد که می توانند نشانه ای از یک مشکل بزرگتر و جدی تر باشد. مثلا:چیزی که سگ شما خورده است،زخمی در دهان سگ شما یا عفونت دندان ها. برخی از علل بوی ماهی مانند دهان سگ ها جزئی اما برخی دیگر می تواند جدی و نیاز به درمان داشته باشد. علت هرچی که باشد بوی بد دهان ناخوشایند است.

5 مشکل دهانی که می تواند باعث بوی بد دهان در سگ ها شوند
بسیاری از مشکلات دهانی در سگ ها مشابه انسان ها است که یکی از آنها می تواند دلیل بوی بد دهان سگ شما باشد.

1.بیماری پریودنتال
ژنژیویت التهاب بافت لثه است که معمولا توسط پلاک دندانی ایجاد می شود. این باعث تورم و قرمزی لثه و همچنین بوی بد دهان می شود. پلاک زمانی ایجاد می شود که باکتری های طبیعی در دهان با پروتئین ها و نشاسته های موجود در بزاق مخلوط شوند. این ترکیب مواد پلاکی ایجاد می کند که به دندان می چسبد. در نهایت، پلاک ته نشین می شود و رسوب می کند که محکم به دندان ها می چسبد. این پلاک ها معمولا در زیر خط لثه قابل رویت هستند. بیماری های دهانی مانند ژنژیویت به آسانی با مسواک زدن و مراقبت های دندانی قابل پیشگیری هستند.
2.آبسه ریشه دندان
آبسه دندان در دهان سگ شما می تواند باعث بوی بد دهان شود. برخی از آبسه های ریشه دندان در داخل دهان قرار دارند و برخی دیگر بر روی پوست نمایان می شوند. صاحبان اغلب سگ هایشان را با شکایت از برآمدگی زیر چشم به دامپزشکی می آورند که معاینات ممکن است ما را به آبسه دندان برساند. درمان می تواند شامل کشیدن دندان یا عصب کشی شود. پس از درمان دندان، دامپزشک شما احتمالا بسته به شدت عفونت آنتی بیوتیک و داروهای مسکن تجویز می کند. به یاد داشته باشید که دندان های سگ خود را به طور مرتب معاینه و تمیز کنید. بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از بوی بد دهان و مشکلات جدی تر ضروری است.
3.زخم های دهانی
زخم در دهان می تواند ناشی از : عفونت،واکنش به داروهای خاص و یا از خوردن یا لیسیدن مواد سوزاننده باشد. مواد سوزاننده رایج خانگی می تواند شامل موارد زیر باشد:
بسیاری از مواد شیمیایی پاک کننده مانند سفید کننده یا جوهرلیمو می توانند باعث ایجاد زخم های دهانی در سگ شما شوند. روغن های ضروری و شوینده های کاتیونی که باعث زخم های شدید دهان، بافت لثه و یا مری می شوند.
4.عفونت های دهان
بافت دهان ممکن است در اثر سوختگی،جویدن استخوان و یا اشیاء تیز دیگر آسیب دیده و عفونی شود. از دیگر علل ترومای بافت دهان می توان به زخم ناشی از گزش در درگیری با حیوانات دیگر اشاره کرد.
5.تومورهای دهانی
تومورهای دهان می توانند عفونی شوند یا قسمت هایی از تومور شروع به مردن کنند. با گذشت زمان، این می تواند بوی بد دهان را به همراه داشته باشد. از شایع ترین انواع تومورهای دهان می توان به اپولید های دندانی اشاره کرد. این تومورها می توانند در ظاهر متفاوت باشند، اما همه آنها زشت و بدمنظر هستند.

آیا سگ شما چیزی خورده است؟
ممکن است بوی شبیه ماهی نتیجه چیزی باشد که سگ شما بلعیده یا در دهانش گیر کرده است. علاوه بر ماهی واقعی هر یک از موارد زیر می تواند علت نفس های منزجر کننده سگ شما باشد :
مواد خارجی
سگ ها در غذا خوردن مشکل پسند نیستند. گاهی اوقات تکه های استخوان ، چوب و دسته های مو باهم مخلوط می شوند که اینها می توانند در دهان گیر کنند و باعث تجمع باکتری ها شوند که همین بوی بد دهان را به دنبال دارد.
سایر مشکلات تغذیه ای
برخی از حیوانات خانگی تقریبا هرچیزی در جهان را می خورند. سایر چیزهای بدبو که ممکن است وارد دهان یا دستگاه گوارش سگ شما شوند شامل قسمت هایی از حیوانات مرده،زباله،مدفوع حیوانات،کود،غذاهای فاسد یا هر شئ که روی زمین پیدا می کنند همه اینها ممکن است منجر به بوی بد دهان شود. صاحبین حیوان خانگی می توانند با مراقبت از سگ های خود و انجام اقدامات لازم در صورت لزوم از بلع غیر عمدی این موارد جلوگیری کنند.

6 عامل بالقوه دیگر در ایجاد بوی بد دهان در سگ ها
گاهی اوقات منشاء بوی بد دهان در داخل دهان نیست. این شرایط زمینه ای نیز می تواند ایجاد کننده آن باشند :
1.مشکلات گوارشی
برخی از سگ ها دارای مشکلات گوارشی از جمله : رفلاکس معده،زخم معده و خونریزی معده هستند که می توانند باعث بوی بد دهان باشند. همچنین استفراغ می تواند منجر به بوی بد دهان شود.

2.سرطان
سرطان مری، دهان،ریه و بینی همگی می توانند باعث ایجاد بوی بد دهان شوند.

3.عفونت های تنفسی
عفونت های مختلف دستگاه تنفسی می تواند باعث بوی بد دهان شود. به ویژه در هنگام بازدم یا سرفه قابل توجه است.

4.بیماری های کلیوی
کاهش عملکرد کلیه می تواند باعث شود که نفس برخی از سگ ها بوی آمونیاک یا ادرار پیدا کند.

5.دیابت
بیماری دیگری که می تواند باعث ایجاد بوی غیرطبیعی از دهان شود دیابت است. یک نوع شدید دیابت کنترل نشده،کتواسیدوز دیابتی می تواند باعث ایجاد بوی غیر طبیعی تنفس شود.

6.بیماری کبدی
اختلال عملکرد کبد می تواند منجر به بوی بد دهان شود که ناشی از تجمع دی متیل سولفید است. سگ شما احتمالاً به مداخله پزشکی جدی نیاز خواهد داشت اگر بوی بد دهان او نتیجه یک بیماری زمینه ای جدی مانند این باشد.

چگونه بوی بد دهان سگ خود را از بین ببریم
برای از بین بردن بوی بد دهان سگ خود،ابتدا باید علت اصلی آن را شناسایی کنید. اغلب شما می توانید علت بوی بد دهان سگ خود را با پرسیدن سوالات زیر شناسایی کنید :
چرا نفس سگ شما بوی ماهی می دهد؟
• سلامتی سگ شما به طور کلی چگونه است؟ آیا آنها به طور منظم برای شرایط خاصی تحت درمان هستند؟
• آیا سگ شما دارویی مصرف می کند؟
• آیا سگ شما چیز غیر طبیعی مانند فضولات خورده است؟ لاشه حیوان مرده؟ وارد سطل آشغال شده؟ زباله؟
• آیا سگ شما علائم بیماری دندانی دارد؟ اگر می توانید دهان سگ خود را باز کنید و داخل آن را بررسی کنید. اگر لب سگ خود را با دقت بالا بیاورید،گاهی اوقات می توانید لثه های ملتهب قرمز رنگ و تجمع جرم روی دندان ها را مشاهده کنید. بسیاری از اوقات،بدترین مشکلات دندان و بوی بد در انتهای دهان رخ می دهد. در صورت امکان، به
دندان های انتهایی بالایی سگ خود نگاه کنید تا علائم قرمزی،التهاب و یا پلاک را در صورت وجود مشاهده کنید. علاوه بر بوی بد دهان، تجمع جرم، قرمزی و یا تورم لثه ها همگی از نشانه های مشکلات هستند.
• آیا سگ شما علائم تنفسی مانند سرفه یا مشکل تنفسی را دارد؟ عطسه می کند؟ خون دماغ می شود؟
• آیا سگ شما علائم دیابت مانند نوشیدن آب زیاد یا ادرار بیشتر را دارد؟
• آیا سگ شما استفراغ می کند؟ غذا نمی خورد؟ کاهش وزن دارد؟
حتی پس از پرسیدن این سؤالات،دانستن اینکه چه چیزی در پشت بوی بد دهان سگ شما است دشوار است. اگر مشکل همچنان ادامه داشت حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

مطمئنی این بو از تنفس آنهاست؟
بوی ماهی سگ شما ممکن است اصلا از دهانش بیرون نیاید. در واقع مشکل ممکن است در انتهای دیگر بدن سگ شما باشد. ترشحات از کیسه های مقعدی سگ شما ممکن است باعث ایجاد بوی نامطبوع شود.

کیسه های مقعدی چیست؟
غدد مقعدی دو کیسه هستند که در دو طرف مقعد سگ شما قرار دارند. این غدد نشانگرهای بویایی،به ویژه در مدفوع، آزاد می کنند به همین دلیل است که سگ شما علاقه زیادی به بوییدن پشت سگ های دیگر دارد. همچنین سگ ها وقتی می ترسند ممکن است این بوی نامطبوع را آزاد کنند.

بیماری کیسه های مقعدی
شرایط متعددی می تواند غدد مقعدی را تحت تاثیر قرار دهد. انباشتگی زمانی رخ می دهد که غدد به درستی تخلیه نشده باشند. بدون درمان، این وضعیت می تواند منجر به آبسه و عفونت شود. همچنین تومورها ممکن است تخلیه طبیعی را دشوار کرده و باعث ایجاد بوی بد ماهی مانند از غدد مقعدی شوند.

علائم بیشتر بیماری کیسه های مقعدی
علاوه بر بوی ماهی سگ مبتلا به بیماری کیسه مقعدی ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را نشان دهد :
• لیز خوردن
• تغییر رنگ در اطراف مقعد
• مشکل در دفع
• گاز گرفتن،لیسیدن یا پنجه زدن به اطراف مقعد
اگرچه حتی سگ های سالم نیز مستعد بیماری کیسه مقعدی و بوی ماهی ناشی از آن هستند اما سگ های خاصی از جمله : سگ های چاق و حیوانات خانگی با آلرژی های محیطی،سگ هایی با آلرژی غذایی،پرکاری تیروئید یا برخی عفونت های پوستی بیشتر به آن مبتلا می شوند.

درمان بیماری کیسه مقعدی
یک دامپزشک می تواند علائم را با تخلیه دستی غدد مقعدی سگ شما کاهش دهد. صاحبان حیوانات خانگی نیز می توانند این کار را خودشان یاد بگیرند. با این حال، به خاطر داشته باشید که تخلیه بیش از حد و غیر اصولی می تواند باعث التهاب و زخم شود. دامپزشکان ممکن است رژیم های غذایی با فیبر بالا را برای حیوانات خانگی توصیه کنند که به طور طبیعی کیسه های مقعدی خود تخلیه می شوند. در موارد بیماری شدید، دامپزشک ممکن است تصمیم به برداشت کامل کیسه های مقعدی کند. بیماری کیسه های مقعدی با رژیم غذایی مناسب،نوشیدن مایعات کافی و نظارت دقیق قابل پیشگیری است.

بهترین راه برای از بین بردن بوی بد دهان در سگ ها
اگر متوجه هر گونه ناهنجاری در سگ خود شدید،فوراً به دامپزشک خود اطلاع دهید. برای مثال یک آبسه دندانی می تواند بسیار دردناک باشد. اگر متوجه هیچ مشکلی نشدید، اما همچنان نگران بوی بد دهان سگ خود هستید، یک قرار ملاقات بگذارید و به دامپزشک خود اجازه دهید سگ شما را معاینه کند و مشکلات زمینه ای احتمالی را ارزیابی کند.

بازنویسی توسط کیان هادی
دانشجوی دکتری عمومی